Khamis, 16 April 2009

SEBUAH PENELITIAN KARYA DAHIRI SAINI

CINTA HANYA IMPIAN, INSPIRASI SUMBER KEJAYAAN DALAM "CINTA & INSPIRASI"

1.0 PENGENALAN

Motivasi dan pembangunan diri adalah satu keperluan dalam kehidupan individu, kerana setiap individu sentiasa memerlukan bimbingan, pengetahuan dan penerokaan yang tidak putus-putus selagi hidup. Tujuan setiap individu dalam memaknakan kehidupan ini ialah untuk mencapai kejayaan dalam kehidupannya. Ibu bapa mengharapkan anak mereka berjaya dengan keputusan cemerlang dalam persekolahan. Kecemerlangan yang mereka capai adalah jaminan kehidupan yang lebih baik.
Seorang pekerja memerlukan motivasi dan pembangunan diri untuk kemajuan kerjayanya. Apatah lagi dengan keadaan pengurusan kerja yang memerlukan pekerja sentiasa bersedia menerima dan mengikut perubahan dari semasa ke semasa. Suami-isteri juga memerlukan motivasi dan pembangunan diri untuk kedamaian rumahtangga serta membesarkan anak-anak yang bakal mewarisi kehidupan. Justeru, sifat manusia tidak statik. Ia dinamik, berubah ke arah kebaikan dan kesempurnaan, bukan berpatah-balik ke belakang dari elok ke buruk.
Potensi manusia tidak ada batasnya, cuma kadang kala manusia sendiri membataskan dirinya untuk maju. Batasan ini adalah disebabkan oleh terbatasnya pemikiran mereka. Individu bernama manusia ini seharusnya menyemai mindanya dengan pemikiran besar kerana mereka tidak dapat memperolehi pencapaian yang lebih baik daripada apa yang mampu mereka fikirkan.
Menurut Azlena (2004) perbezaan di antara manusia biasa dan manusia genius bukannya terletak pada gen tetapi terletak pada diri manusia sendiri. Menurut pakar neurosains manusia biasa dan manusia genius berbeza dari segi sejauh mana mereka berjaya menggunakan potensi otak secara berkesan untuk mencapai sesuatu matlamat.
Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohammad (1994) pernah menegaskan sewaktu mengutarakan Wawasan 2020, bahawa pada hari ini tumpuan kita ialah perluasan paradigma. Kalau kita percaya pencapaian kita hanya setakat itu, dengan sendirinya pencapaian kita terhad setakat itu. Sikap itu mewujudkan halangan yang menghadkan pencapaian kita. Sebenarnya kita mempunyai kemampuan yang jauh lebih daripada yang kita percaya kita miliki.
Hukum Hullian mengatakan bahawa Pencapaian = Dorongan X Amalan. Berdasarkan hukum berkenaan , pencapaian memerlukan dorongan yang diwujudkan oleh motivasi dengan amalan yang berkali-kali serta berterusan. Ini selaras dengan kenyataan Ziglar (1974) yang menegaskan bahawa kita dilahirkan untuk menang dan menang tetapi suasana yang menyelubungi hidup kita telah memerangkap diri kita untuk kalah sekiranya kita idak mampu mendepaninya.
Begitu juga dengan pendapat seorang falsafah Cina, Lao Tzu yang mengatakan bahawa perjalanan beribu batu dimulai dengan setapak langkah. Justeru, kiranya kita ingin berjaya dalam kehidupan, mulalah mengenal kaedah untuk berjaya dengan memeriksa diri. Ini penting, sesuai dengan kenyataan tokoh falsafah Yunani Purba, Socrates, bahawa kehidupan yang tidak diperiksa adalah kehidupan yang sia-sia.
Pemeriksaan diri ini perlu kerana kejayaan tidak datang menggolek, Kita kena berusaha memperolehnya. Kopmeyer (1991) seorang pakar motivasi juga pernah menyatakan bahawa kita mesti sering bertanya tentang jalan kita untuk menuju kejayaan. Maknanya kejayaan mestilah difikirkan terlebih dahulu. Ia bukan datang secara tiba-tiba. Gesaan ini akan mewujudkan penilaian diri dalam kehidupan kita.

2.0 INSPIRASI DAN MOTIVASI

Inspirasi adalah perubahan dalam pemikiran dan motivasi pula adalah perubahan dalam tindakan. Inspirasi wujud kerana motivasi dan motivasi wujud kerana inspirasi. Kedua-duanya saling berkaitan. Gabungannya seperti duit silling yang mempunyai dua permukaan. Saling lengkap melengkapi. Menurut Shiv Khera (1998) motivasi bagaikan api yang akan padam melainkan “bahan api” sentiasa diberi kepadanya. Bagaimana pun, jika sumber motivasi tersebut lahir dari kepercayaan terhadap nilai dalam diri sendiri ia akan kekal lama.
Istilah motivasi berasal daripada perkataan Latin movere yang bermakna bergerak atau menggerakkan. Oleh yang demikian, istilah motivasi bermakna mendorong, mengarah dan mengekalkan sesuatu tingkah laku ke arah yang lebih baik atau yang lebih berjaya. Bidang motivasi menjawab pertanyaan “mengapa” tentang tingkah laku, iaitu sebab-sebab yang mendorong manusia melakukan pelbagai perbuatan atau tindakan untuk lebih baik atau untuk lebih berjaya.
Motivasi juga adalah sesuatu yang menggalakkan tindakan dan perasaan. Untuk memotivasi, bermakna untuk menggalakkan dan memberi inspirasi. Motivasi juga bermaksud untuk merangsang atau menyalakan perasaan dan tindakan. Motivasi mempunyai kuasa hebat. Ia boleh memujuk, menyakinkan dan mendorong kita melakukan suatu tindakan atau juga dianggap sebagai pendorong untuk bertindak. Ia adalah daya secara harfiah boleh mengubah kehidupan kita.

3.0 TEORI ESTIM

Menurut Ainon (2003) konsep “estim” di Barat mempunyai banyak persamaan dengan konsep “maruah” dalam psikologi orang Melayu. Justeru, teori estim yang akan dibincangkan lebih tertumpu pada nilai maruah yang dicirikan melalui tingkah laku yang menjadi sebahagian konsep estim ini iaitu;
a. Menghargai diri sendiri
b. Menganggap diri sendiri sesuatu yang penting
c. Sanggup bertanggungjawab atas tingkah laku dan perbuatan sendiri
d. Menganggap orang lain mulia dan berinteraksi dengan mereka dengan cara yang memuliakan mereka.
Estim adalah perasaan yang dirasakan tentang nilai diri sendiri. Ia juga merupakan sebahagian unsur yang terdapat dalam konsep diri sebagai bahagian yang menilai diri sendiri. Penilaian diri yang menyeluruh ke atas diri sendiri kemudian menggabungkan konsep diri dengan dirinya menghasilkan makna untuk menghargai tentang dirinya sendiri. (Ainon:2003)
Menurut Dr. Denis Waitley (1979) estim mempunyai perkaitan yang amat kuat dengan keyakinan dan kejayaan yang tertunas dalam konsep diri sendiri. Salah satu kesan penting estim adalah mental yang sihat. Individu yang mempunyai estim yang tinggi, puas hati dengan tindakan dan usaha mereka serta memandang kehidupan dengan sikap positif. Sedikit kritikan berkenaan peribadi atau kebijaksanaannya daripada orang lain tidak mengganggu pemikiran dan perasaannya
Menurut pakar psikologi ada beberapa faktor yang menjadi sumber estim iaitu agama sebagai pegangan nilainya, mental yang sihat mewujudkan kepintaran, bakat dan kebolehan, berkomunikasi dengan bahasa yang positif dan persekitaran serta pencapaian terbias yang mendorong ke arah yang positif. Justeru, dalam konteks perbincangan teks Cinta & Inspirasi, teori estim akan menjejaki faktor-faktor yang menjadi pendukung kepadanya kesjahteraan hidup dan kejayaan yang terdapat dalam watak utama dan watak sampingan.

4.0 CINTA & INSPIRASI

Novel sulung Dahiri Saini ini secara umumnya merupakan novel yang mengisahkan Suludin, mahasiswa tahun akhir dalam bidang Bioteknologi yang dianggap bidang kurang penting mengusahakan hampir tiga tahun mengutip najis lembu untuk dijadikan baja organik. Di samping itu, dia juga membuat satu kajian keterbalikan najis lembu sebagai tesisnya. Usaha mulanya mengutip najis lembu untuk membuat baja tidak disenangi oleh masyarakat sekelilingnya dan dianggap memalukan.
Walaupun demikian, berkat usaha untuk membantu masyarakat kampungnya menyelesaikan masalah najis lembu dan memanfaatkan najis tersebut untuk kegunaan yang wajar; dijadikan baja yang kemudiaannya berkesan serta berpotensi menyubur tanaman, akhirnya usaha Suludin berjaya menarik perhatian hingga mendapat tempahan di luar kawasan kampungnya. Hasil kajiannya tentang keterbalikan najis lembu juga melayakkannya sebagai penerima Anugerah Graduan Genius Universiti. Isu utama yang terserlah dalam novel ini adalah daya kegigihan, usaha berterusan dan nilai keyakinan tinggi menjadi asas keperluan untuk mengecapi satu kejayaan. Ini sesuai dengan tuntutan estim iaitu mencapai kesejahteraan hidup dan kejayaan.
Sebagai perbandingan bagi memberi gambaran yang lebih mudah tentang teks ini, penulis perturunan sinopsis yang terdapat pada "blurb" novel berkenaan dengan kenyataan seorang pengkritik hebat di Sarawak.
“Cinta menurut Suludin menyaingi sepupunya sendiri, Ruslan. Inspirasi yang dikendongnya pula memaksa Suludin memendamkan sahaja perasaan kasihnya pada?= (terhadap) Siti Sahirah. Mestipun dia tewas oleh tuntutan kebendaan namun Suludin cekal meneruskan cita-citanya dengan saki-baki dorongan daripada teman-teman dan keluarga Jauh di lubuk hatinya dia cukup pasti rentasan minda terhadap kekasih hatinya mampu disimulasikan dalam halusinasi yang jujur dan ikhlas. Dia percaya setiap hasrat yang jujur dan ikhlas itu diterjemahkan oleh Yang Maha Berkuasa dalam ulitan naluri yang saling memahami" (Sinopsis pada "blurb")
“Novel ini sebenarnya berada di persimpangan antara novel dewasa yang serius dengan novel remaja. Yang menjadi obsesi utama pengarang dalam novel ini ialah percubaan untuk menyerlahkan kegigihan watak utama dalam mencapai cita-citanya mestipun berdepan dengan pelbagai cabaran. Cabaran utamanya ialah perspesi masyarakat yang menganggap pekerjaan yang dilakukannya itu kotor dan pelik. Cinta dalam novel ini sekadar menjadi kisah atau rencah sampingan menyedapkan cerita. Ada usaha untuk menimbulkan daya tarikan dengan mengadun kisah cinta dan konflik tetapi kisah cinta tidak cukup tebal untuk mencengkam pembacaan golongan remaja”
(Jeniri Amir; Jendela Sarawak Dis. 2003)
Berdasarkan kedua-dua kenyataan tersebut dapat dirumuskan bahawa novel Cinta & Inspirasi ini hanya merupakan novel yang menjadikan cinta sebagai satu impian seorang lelaki terhadap seorang wanita yang diminatinya dan mendukung inspirasinya sebagai satu motivasi diri yang merangsang kejayaannya mencapai cita-citanya bagi mendepani masyarakat yang tidak menyakini cita-citanya di samping membuktikan bahawa (meminjam istilah pengarang) yang busuk tidak selamanya busuk.
Benar, kalau kita mengharapkan novel ini merapu dengan kesan dan teknik khas tentang cinta remaja yang romantik seperti novel remaja yang kovensi , pasti kita kecewa. Cintanya hanya cinta yang disimulasi dalam impiannya sahaja. Cinta yang hanya tercipta dalam ilusi. Tidak pernah terungkap. Hanya digapai angan-angan keinginan seorang lelaki. Namun, kiranya kita membaca mencari kelainan dalam menilai sebuah cinta pada kejayaan dan cita-cita yang tinggi, novel ini penulis anggap sebagai berjaya memberi satu tujahan makna baru dalam diri remaja.

5.0 TEORI ESTIM DALAM CINTA & INSPIRASI

Apabila memperkatakan tentang teori motivasi iaitu teori estim dalam novel Cinta & Inspirasi ini penulis hanya akan menumpukan nilai diri yang ada pada watak melalui garapan pengarang. Pengarang, pada tanggapan penulis mampu menjadikan novelnya sebuah novel yang mendorong, mengajak dan merangsang pembaca untuk membuka minda dan berfikiran positif. Nilai ini terisi dengan faktor yang mendukung teori estim sama ada bagi watak utama atau watak sampingan yang lain.. Justeru, landasan ini dijadikan penulis sebagai dasar perbincangan.
Penulis percaya, mesej utama pengarang adalah untuk memberitahu khalayak pembaca bahawa pendirian beliau melalui watak Suludin adalah tentang sesuatu kejayaan memerlukan rangsangan dan dorongan sebagai sumber inspirasi. Kemudian inspirasi tersebut menjadi motivasi untuk menggerakkan usaha ke arah kejayaan. Pengarang juga cuba "berpesan-pesan" melalui dakwahnya sebagai nilai diri kepengarangannya.
Semuanya digambarkan melalui falsafah, prinsip dan mesej tertentu sama ada dalam dialog atau pun gambaran suasana. Pengarang berjaya memperihalkan “najis lembu” sebagai idea cerita dan membangkitkan rasa serta makna perjuangan bagi keseluruhan penceritaannya. Justeru penulis amat bersetuju dengan kenyataan Jeniri Amir dalam ruangan Resensi Buku, Jendela Sarawak Disember 2003, yang mengatakan bahawa novel Dahiri mengutamakan pengajaran. Sebagai renungan bersama, hasil satu kajian pakar psikologi mendapati bahawa individu yang memiliki estim tinggi mempunyai pemikiran yang tinggi dan suka meramalkan perkara-perkara positif.

5.1 Berpegang Kepada Nilai Agama
Agama adalah sumber estim yang penting bagi manusia. Tanpa agama manusia tidak mempunyai tujuan dan pedoman hidup. Orang yang sangat beriman pada agamanya dan sentiasa melakukan apa-apa yang dianjurkan oleh agamanya dan menghindari apa-apa yang ditegah oleh agamanya dan berfikir demi memperbaiki diri dan masyarakatnya. Pengamalnya akan mendapat estim yang besar, kerana mereka orang yang baik dan mulia di sisi Tuhan dan pandangan manusia lain.
“Kalau dah selesai tu, mari kita berjemaah sama-sama. Sekurang-kurangnya tak kuranglah sangat saf tu” ujar Haji Mukmin
(halaman 4)
Baginya, tugas yang dilakukannya satu ibadah. Dari membiarkan najis lembu berselerak di jalan raya…
(halaman 7)
“…kan dalam Al-Quran ada tercatat, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya…”
(halaman 18)
“…apa yang penting kau tidak menyakiti hati orang. Tentu kau tahu, Tuhan tu maha besar dan maha mengetahui”
(halaman 44)
“Menyakiti hati orang membuat hati kita sakit lalu mencetuskan kemarahan kedua-dua pihak. Anggaplah apa yang berlaku adalah rencah kehidupan untuk mengenal kekeluargaan”
(halaman 56)

Azan yang cukup mengusik dan mersik itu sebelum ini memang cukup menyentuh nalurinya. Dia bertanya, kenapa tidak ada sentuhan naluri orang lain yang memahami hakikat kebesaran dan kekuasaan Tuhan.
(halaman 80)

“Dah masuk maghrib, Ludin. Mari berjemaah di masjid, malam ini ada ceramah agama…”
(halaman 115)
Baginya kesakitan itulah pengalaman menjadi keindahan dalam kehidupan. Dari kesakitan itu juga dapat menguji sejauh mana kesabaran menangani setiap masalah
(halaman 227)

Apa yang penting seseorang itu bersemangat untuk mencapai cita-cita demi menjadi manusia yang berguna pada agama, bangsa dan negara. Itu perkara nombor satu dalam hidupnya.
(halaman 240)

Dalam surah Al-Bagarah ayat 286 ada menegaskan bahawa "Allah tidak membebani seseorang, melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.

Apa yang dia tahu, kerja yang baik dibalas dengan baik sementara kerja yang jahat dibalas dengan jahat. Begitu logik kehidupan. Suludin ingat sungguh-sungguh semua itu.
(halaman 252)
“Kebaikan, kejujuran, kesetiaan tunjang kehidupan, Ludin. Seperti juga agama kita harus menjaga rasa hormat tidak kira di mana saja berada. Berbakti kepada binatang tidak bererti kita tertinggal di belakang. Apa yang penting kita memahami apa yang telah hadir dalam kehidupan kita sebagai makhluknya. Sejarah sebahagian dari pengalaman dan pengalaman yang kau kumpulkan menjadi sejarah bagi kau untuk generasi baru” setiap patah kalimat Haji Mukmin kembali bergema dalam dirinya.
(halaman 390)
Menurut Nik Mustapha (1999) Islam menuntut umatnya supaya mencari peluang memperbaiki diri serta masyarakat dalam semua aspek kehidupan. Mereka harus merancang dan cuba membentuk masa hadapan yang sempurna. Ini boleh dilakukan dengan menerokai cara-cara baru menghasilkan sesuatu mengikut landasan spiritual.

5.2 Mental Yang Sihat
Menurut John Wilson (1968) kesihatan mental adalah dengan wujudnya keharmonian yang sebenar antara fungsi-fungsi jiwa serta mempunyai kesanggupan untuk menghadapi masalah-masalah biasa yang berlalu dan merasakan secara positif kebahagiaan dan kemampuan dirinya
Mental yang sihat melahirkan pemikiran yang sihat. Pemikiran yang sihat menunaskan kepintaran yang tinggi. Kepintaran pula merupakan satu keupayaan yang cukup luas. Ia terbina melalui perkembangan IQ yang sihat dan baik serta berani berdepan dengan pelbagai risiko atau cabaran. Orang yang mempunyai estim mementingkan pemikiran yang sihat dan baik di samping mempunyai konsep berfikir tentang persekitarannya.
Menurut Edward de Bono (1976) berfikir sebagai sesuatu yang berlaku di dalam minda dan merupakan proses sedar. Proses itu pula merupakan proses menyelesaikan masalah atau usaha mencapai sesuatu tujuan. Kepintarannya ini mewujudkan kemahiran berfikir yang tinggi dan mampu membuat penilaian terhadap persekitarannya sebagai sumber pemikiran.
“Kalau hendak berjaya dalam hidup harus berani menanggung risiko dan tabah menerima perubahan yang sudah pasti memerlukan ketabahan…setiap pekerjaan yang lahir dari keikhlasan mesti pun lahiriahnya tidak manis akan tetapi jika dilakukan dengan nawaitu yang maha suci pasti mendapat ganjaran yang setimpal. Lagi pun jika takut pada kegagalan bermakna kita belum bersedia menjelajahi kehidupan ini”
(halaman 9)
Apa yang penting kejujuran dalam pekerjaan adalah nawaitu yang harus dipertahankan di dalam hati
“Mencapai impian itu bukanlah perkara mudah, Ludin. Kita harus berkorban apa saja demi berjaya” ujar Haji Ibrahim
“…jangan sekali-sekali memperalatkan dan makan hak orang lain…”
(halaman 68)

…memang untuk berjaya kita harus mengawal keadaan dan perasaan…
(halaman 72)

Baginya impian itu tidak mungkin pudar dan padam dalam caturan hatinya. Impian yang bakal mencongak hala tujunya. Malah dia ingin membuktikan pada tanggapan orang selama ini, bahawa kerjaya yang dilakukannya bukan kerja sia-sia dan tidak mendatangkan manfaat.
Baginya mengalah bukan prinsip yang ditanam sejak di bangku sekolah rendah lagi. Kekalahan sesuatu yang amat pahit untuk ditelan tapi tidak semestinya kalah sekali bererti noktah bagi mengejar impian.
Keyakinan itulah yang mendorong dirinya unuk memekak dan menulikan segalanya demi sebuah impian murni. Biarlah apasaja tanggapan dan andaian orang dijadikan sebagai satu pencetus motivasi dirinya menuju kejayaan yang diimpikannya selama ini.
(halaman 89)

Menurut Dr. Rohizani (2003) Dewey pernah menyatakan bahawa berfikir ialah usaha mengorganisasi pengalaman dan tingkah laku yang dilaksanakan dengan sengaja. Oleh itu berfikir bagi Dewey menekankan usaha untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran yang sukar
“Hanya keyakinan tinggi dan cita-cita merealisasikan apa yang diciptakan”
(halaman 103)

“Kegagalan sekali bukan bererti selamanya, Ludin, Malah dari kegagalan itulah kita cipta sesuatu yang lebih baik, kerana tanpa kegagalan kita tidak dapat mengukur sejauh mana kesilapankita”
Hasil kegagalan itulah dia memahami makna sebuah kejayaan “Belajarlah mengenal kegagalan, sebelum menikmati kejayaan dalam hidup”
(halaman 110)

…kerana apa yang penting dalam hidup seseorang itu, makna kejujuran dan daya ingin maju yang tidak mengenal kegagalan dalam kehidupan…
(halaman 113)

“…hanya dengan penelitian dan kesabaran yang tinggi serta memiliki daya ketekunan saja seseorang itu mampu melakukan dengan baik dan sempurna. Apa pun saya beranggapan tidak ada yang mustahil jika benar-benar sanggup melakukannya…”
(halaman 116)

“…tidak ada yang mustahil dalam hidup jika ada keyakinan untuk maju dan berdaya saing…”
(halaman 117)

Menurut Bruner (1966) beliau menyatakan bahawa proses pemikiran berlaku dalam tiga proses iaitu pengolahan sebagai proses penerimaan dan pengamatan pengetahuan yang diperolehdaripada pengalaman, perubahan sebagai prosesmengubah pengamatan baru dan pengetahuan kepada bentuk yang lebih bererti atau yang lebih memberi makna dan pengujian sebagai proses yang lebih menjurus kepada tindakan yang dirangka bagi memberi pentafsiran yang tepat bagi pengetahuan yang sedia ada. Ketiga-tiga proses ini berlaku serentak.


“…di depan bermakna kita berfikiran terkehadapan menuju wawasan gemilang, bukan tertnggal di belakang mentelaah sejarah.
Mesti pun diakui tanpa sejarah siapalah tamadun manusia itu sendiri. Tidak salah melihat ke hadapan berkiblatkan sejarah…”
(halaman 124)

“…semua yang wujud di sekitar kita dapat diperoleh asal saja ada keyakinan dan daya saing minda kita meredah alur fIkir yang positif…”
(halaman 127)

“…setiap apa yang kita pelajari dan tempuhi dengan ikhlas dan jujur akan dibalas dengan kebaikan…lagi pun apa ditakutkan dengan kegagalan jika ia berlaku, mungkin ada kebaikannya…”
(halaman 173)

Menurut Werner (1984) manusia berpersonaliti waja diri mampu berkembang walalupun berada dalam keadaan kronik dan serba kekurangan.
“…kesakitan dan keburukan tidak dapat diteka dengan mata fikir. Apa yang penting kejujuran dan kesabaran dalam menanganinya mampu menjadikan kita berjaya. Setiap kejayaan itu memerlukan pengorbanan dan setiap kebusukkan itu bukan busuk buat selama-lamanya…”
“…doa dan usaha saling bergandingan dalam diri mampu menciptakan apa yang diimpikan…”
(halaman 174) Impian

“…setiap yang sakit, setiap yang pahit, setiap yang getir, setiap yang payah atau apa saja yang bernama kesukaran ada kenikmatannya jika kita tabah menghadapinya..”
“…baginya, setiap yang bernama perjuangan satu kebahagian yang mutlak…”
(halaman 187)

“Kesukaran itulah rencah dan makna sebenar kehidupan, lagi pun jika kita mengalah maka kesukaran itu pasti menang dengan kegagalan kita. Tidak semestinya kita yang tidak sempat belajar mudah mengaku kalah pada kehidupan. Apa yang penting kemahiran hidup dapat kita pelajari. Memang tidak dinafikan pelajaran penting, tapi kita jangan mudah mengaku kalah bahawa tanpa pelajaran juga seseorang itu berjaya dalam hidup. Cuma caranya berbeza dari apa yang sepatutnya”
(halaman 196)

Baginya tugas rutinnya tidak boleh diabaikan kerana untuk berjayadalam hidup disiplin diri harus diikuti, baru seseorang itu boleh maju dan berjaya. Dia ingat sungguh-sungguh prinsip itu.
(halaman 226)

“Kehidupan, kalau kita tidak memahami apa yang dituntutnya, maka jadilah kita seperti pungguk rindukan bulan. Sampai bila seperti pungguk itu, sedangkan sudah ada orang lain dapat menginjaki kaki di bulan hasil dari kerja gigih mereka. Mesti pun kita akur, kita tidak mampu seperti mereka, tapi sekurang-kurangnya kita ada wawasan tersendiri untuk merealisasikan impian kecil kita. Setiap insane yang bernama manusia ada impian kecil tersendiri untuk berjaya dalam hidup. Kalau kita tidak ada impian bermakna kita belum layak dijadikan manusia sempurna yang berakal dan berilmu”
(halaman 238)

Menurut Ainon (2003) kita mesti memaksa diri supaya mahu berfikir semata-mata demi pembaikan bukan disebabkan kita menghadapi sebarang masalah.
“Belajar dari kesusahan memberi pengalaman hidup yang berguna…kalau ada sarjana dalam bidang apa pun, jika tidak mahir dengan ilmu kemahiran hidup, tidak ke mana kita…”
“Bidang apa pun sama saja, jika tidak berusaha gigih dan bekerjakeras tidak mampu membawa kita pergi jauh. Lagi pun zaman siber sekarang atau sinonim zaman alaf baru orang lebih suka membuat kejutan demi kejutan untuk menarik perhatian umum..”
(halaman 256)

Bahawa ilmu kemahiran harus ada dalam diri kalau hendak berjaya dalam hidup. Sekaya mana pun seseorang itu, kalau ilmu kemahiran tidak ada, maka dia tidak akan berjaya dalam proses kehidupan sebenarnya
(halaman 268)

Jawi masih ingat Suludin pernah berkata padanya, bahawa hakikat kehidupan seperti bermain layang-layang di padang permainan dan seperti memancing ikan besar di dasar lautan. Haruspandai menghulur dan menarik laying-layang tersebut untuk menerbangkannya tinggi, begiu juga dengan memancing ikan, harus tahu bermain pancing menghulur dan menarik ikan kerana permainan tarik menarik memerlukan kesabaran untuk menaikkan ikan tersebut di daratan. Kemahiran dalam diri mesti ada, kalau tidak layang-layang akan putus talinya sementara tali pancing akan tersangkut.
(halaman 280)


Suludin yang telah mengejutkan semua orang bahawa genius itu tidak memilih kehidupan. Hanya kehidupan memilih kepakaran seseorang itu

(halaman 399)

5.3 Bakat dan Kebolehan
Bakat dan kebolehan menjadi sumber estim yang amat penting. Melalui bakat dan kebolehan ini, seseorang individu itu menjana estimnya dan kreativitinya semakin berkembang, terutamanya bidang yang memerlukan bakat dan kebolehan. Estim yang terbina daripada bakat dan kebolehan ini menjadikan individu berfikiran kreatif, kritis dan inovatif.

Sesuatu yang mustahil bagi dirinya, tapi tidak bagi minda dan impiannya. Kebusukkan menjadi kewangian sesuatu yang mencabardaya intelektualismenya. Dia tidak akan membiarkan sesuatu yang mustahil itu terus menjadi mustahil. Apa yang pernah dibacanya dlam majalah Biocycle sudah mencukupi baginya menyoal diri; Mengapa di India najis manusia boleh dijelmakan dalam bentuk gas? Di India juga najis lembu dijadikan rumah….Kemustahilan itulah sains dan teknologinya serta najis itu sumber yang harus dijelmakan dalam realiti alaf baru.

“Perkara yang merentas logika Bioteknologi jarang berlaku, Ludin. Tapi ia tidak mustahil berlaku kalau kita yakin dapat melakukannya kerana terjahan minda dan akal fikiran ada daya imaginasinya tersendiri dalam otak sebelah kiri manusia itu, sementara otak sebelah kanannya menerima logika teori yang berlaku. Apa pun ia terjadi hasil dari kerja keras dan keyakinan yang tinggi, saya rasa tidak mustahil berlaku pada perkara mustahil” ujar Profesor Opli Jang

(halaman 201)

“…saya percaya, ilmu sains kalau digabungkan dengan ilmu falsafah asasnya dan ilmu sastera kemustahilan yang mustahil itu dapat dijelmakan dalam minda kita” ulang Profesor Opli Jang lagi
(halaman 202)


“Memulakan sesuatu itu bermakna sebenar pengalaman dan kemahiran diri. Jika sudah melalui maka pengembaraan itu harus direntasi tanpa menoleh lagi untuk menggapai sarat harapan. Permulaan makna kesakitan dalam persoalan, tanpanya kita tidak temui kehidupan sebenar manusia”
(halaman 239)

“Apa yang penting sebagai generasi muda seperti kita, tidak boleh mengharapkan bantuan dari kerajaan saja. Kita kena mencari dan melakukan sesuatu yang boleh membanggakan kita sebagai warganya. Bukan mencipta kejutan demi kejutan yang melanggar etika kemanusiaan yang tengah tenat itu. Sekarang apa yang kita lihat kemanusiaan kita dilanda masalah sakit kejiwaan, cemburu, iri hati atau apa saja yang menjurus pada sakit kejiwaan. Berusaha tidak mahu tapi ada impian tinggi seperti bangsa lain. Tidak ke mana kita kalau impian tidak dapat dijelmakan dengan usaha dan kerja keras. Nak harap yang bulat bergolek atau yang leper melayang. Peribahasa itu kurang sesuai lagi pada alaf baru ni” Suludin semakin terangsang memberi pendapat
(halaman 257)

“Kau harus melalui semua ini, Wi. Lagi pun kau ingin belajarkan? Harga sebuah pengalaman tidak dapat dinilai dengan apa saja. Kemahiran mengendalikan pengalaman penting. Kau harus melaluinya…”
(halaman 265)

“Mengutip najis lembu seperti mengutip kesilapan dan kemalasan kita yang lalu, haji. Lagi pun najis lembu sering menjadi bahan bualan orang, kerana baunya yang menyengat itu. Bagi Ludin, ada baiknya dikutip dijadikan baja untuk ditabur pada tanaman yang tidak pernah berbaja sebelum ini. Sebab itu tanaman yang ditanam tidak sihat, layu dan kuning. Maka kemalasan mengajak kesilapan”

(halaman 282)

Abdul Rahman Aziz (1998) hukum kejayaan yang paling utama ialah berusaha dengan tekun dan tabah. Ketekunan dan ketabahan seseorang individu merupakan pengorbanan yang mesti dilakukan demi untuk mencapai kejayaan.

“Belajar dari permulaan mengajar kita erti kesabaran. Ingatlah memulakan satu titik permulaan memang sakit, tapi jika sudah melaluinya kita akan menemui keseronokkan hidup yang tiada taranya”
(halaman 283)

Apa yang pasti Suludin pernah berkata padanya, kejayaan tidak bermakna jika tidak ada dugaan dan ujian yang membentuk tekanan. Dan tekanan itu memaniskan kejayaan.
(halaman 290)

“Melakukan sesuatu yang baru banyak berdepan kesilapan Ludin. Memang tidak dinafikan sesuatu yang baru melakar kejayaan yang melonjakkan nama kau dalam Bioteknologi….Lakukan mengikut naluri kau sendiri tanpa prejudis, kerana desakan naluri dan rasa ingin tahu pasti tidak mengecewakan apa yang hendak dilakukan pada bidang yang pasti menuntut ketekunan dankesabaran kau…”
(halaman 294)

“Keberanian tidak terjelma jika kita mengalah pada kekalahan yang belum bermula. Jadi kita harus megambil risiko dan optimis…”
(halaman 304)


5.4 Persekitaran Serta Pencapaian Terbias Yang Mendorong
Kejayaan orang lain dapat menjadi sumber estim kepada seseorang. Contohnya, kejayaan ibu bapa dapat meningkatkan estim anak-anak. Estim melalui pencapaian terbias ini sentiasa bersifat positif. Inilah faktor yang menyebabkan manusia suka berkawan dengan orang yang berjaya, popular dan seumpamanya.
“Itu tidak penting, Ludin. Apa yang penting, aku dapat berkawan dengan seseorang yang berjiwa besar dan bercita-cita tinggi”
“…di universiti atau tidak seseorang itu bukan menjadi ukuran untuk berjaya dalam hidup. Yang penting semangat berani mencipta kehidupan itu sendiri…”
(halaman 42)

Hah, kau lihat saja cucu ayah yang dua orang ni. Sihat dan cergas. Ayah rasa hasil dari percintaan dan kejujuran serta didikan rohani dan jasmani yang kental dapat membentuk mereka berdua menjadi ceria dan riang” ujar Haji Ibrahim.
(halaman 208)

“Memang tidak dinafikan nilai kemanusiaan kita sedang nazak dalam zaman siber atau zaman alaf baru ni. Apa yang mengejutkan kita bukan mencipta kejutan yang positif tapi terkejut dengan anjakan paradigma negatif yang dipacu nafsu yang berhantu.Seorang ayang menjelmakan dirinya menjadi seekor haruan. Mata seorang perempuan membuang jauh sifat penyayangnya pada bayi yang baru dilahirkan. Seorang tua yang bergelar datuk membebaskan dii dari dunia tua yang lesap bukan dari perubahan kulit tapi perubahan santapan nafsu yang memuncak. Semuanya sakit tanpa rawatan. Remaja seperti kita buta tuli dengan perubahan darstik. Dadah, pil khayal, seks atau apa saja yang dapat membebaskan dari kekangan keluarga…”
(halaman 258)

“Apa yang aku kesalkan sikap kita sendiri yang masih diprogramkan dengan budaya akur. Kau dengar saja bila kita bercakap tentang lembu; bagai lembu dicucuk hidung, bodoh macam lembu. Tapi yang aneh dan peliknya sebodoh-bodoh lembu yang tercucuk hidungnya berbakti pada kita. Tenaganya membajak sawah, najisnya menyuburkan apa saja tanaman, malah benda yang penting dalam kehidupan seharian kita, susu lembu. Hampir 99 % kita meminum susunya setiap hari. Susu dari mahkluk yang kita anggap bodoh dan dungu memberi sumber khasiat pada kita. Di mana sebenarnya kita?..”
(halaman 266)

“…kau tentu tidak tahu bahawa dari minda kita dapat mengubah tanggapan asal jika kita mampu. Dan aku mampu lakukannya dengan rentasan minda yang positif, bukan rentasan minda yang negatif. Itu yang wajarnya. Satu lagi, jika ingin berjaya jangan takut melakukan kesilapan dan kemustahilan yang berasas dan wajar mengikut logik..”
(halaman 312)

“Jangan memaksa diri jika belum bersedia. Begitu juga untuk mengejar kejayaan, kerana paksaan tidak mendorong kita secara totalnya jujur dan ikhlas dalam sesuatu tugas yang diberi….ingat Wi, setiap kejayaan memerlukan tahap pengorbanan yang bukan sedikit. Kejayaan yang banyak pengorbanan adalah kejayaan yang paling bermakna dalam hidup seseorang itu. Kejayaan yang tidak ada pengorbanan tidak bererti apa-apa kerana yang melakar kejayaan tersebut tidak jujur dan ikhlas dalam dirinya”

“Tahniah, Ludin. Kau berjaya memberi sejarah dan pengalaman hidup pada kehidupan. Kau berhak menerima kejayaan mesti pun sebelum ini kerjaya dan kuliah kau dicemuh dan dicaci atas ketidakselesaan keadaan. Dan keadaan itu sendiri memberi tekanan dan ruang pada kau yang tidak pernah berasa putus asa adalah jati diri yang wajar dijaga dari dianiaya iri hati dan kecamuk perasaan”
(halaman 391)


5.5. Bahasa Positif Sebagai Nilai Komunikasi
Estim dikaitkan dengan bahasa positif . Gaya bahasa memancarkan estim seseorang. Individu yang mempunyai estim yang tinggi menggunakan ciri-ciri bahasa yang berbeza dan bahasanya kea rah yang positif.
“Harta seseorang itu bukan terletak pada kekayaan ,Wi, tapi harta seseorang itu ada pada kejujuran yang dimiliki. Tanpa kejujuran dalam diri tidak bermakna apa-apa kita sebagai hamba-Nya. Kekayaan tidak menjamin seseorang itu berjaya dalam hidup kalau ilmu kemahiran hidup tidak bersulam kejujuran yang tanpa paksaan”
(halaman 196)

Sahabat yang baik, sahabat yang memberi kehidupan, bukan menghadiahkan kemewahan.
(halaman 269)

Memang adik iparnya terlalu baik dengan semua orang. Dia tidak pernah mengeluarkan kata-kata kasar bila bercakap dengan orang. Malah orang saja yang berkasar dengannya. Apa pun dia tidak pernah berasa kecil hati dengan apa yang dilakukan orang padanya.
(halaman 220)


6.0 PENUTUP

Apapun, Dahiri telah cuba menggugah kita dengan persoalan yang cukup mudah tetapi besar maknanya. Walaupun novel sulungnya banyak "memberitahu" falsafahnya daripada "menceritakan" nilai falsafahnya, beliau sedar tanggungjawab untuk mengingatikan kita tentang pentingnya motivasi. Menurut Dr. HM Tuah Iskandar (2004) sesungguhnya motivasi adalah satu anugerah terbesar ALLAH terhadap hamba-hambanya. Kerana, kemahuan untuk hidup memotivasikan manusai, kemahuan untuk makan, pakaian dan tempat tinggal boleh merangsang manusia untuk berusaha tetapi motivasi itu adalah motivasi primer yang juga dimiliki oleh haiwan.
Manusia dibezakan dengan haiwan dari segi sudut motivasi sekunder yang mampu mempercepatkan langkah yang tadinya lemah, lembik dan lesu. Motivasi sekunder ini mampu membuat seorang wanita tua melompat melepasi longkang besar. Motivasi ini mampu menjadikan manusia itu super. Motivasi ini mampu menggerakkan manusia mengerjakan enam kerja serentak. Motivasi ini juga mampu menahan haus dan lapar dan motivasi ini mampu melakukan apa sahaja yang sukar pada pandangan kita.

Orang berjaya tidak melakukan perkara yang berbeza tetapi orang yang berjaya melakukan dengan cara yang berbeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan