Isnin, 11 Januari 2010

BUKAN KERANA NAMA

Mendengar lagu Ramli Sarip "Bukan Kerana Nama" terasa amat kesiratan yang ingin dikongsikan bersama-sama pendengarnya tentang perjuangan. Dan, kalau hal ini dikaitkan dengan apa yang sedang dan akan berlaku, jelas sekali kita serig mengabaikan prinsip yang sebenarnya.
Mungkin, ini buka salah sesiapa, kerana kita sering disogok dengan pelbagai nilai yang mengelirukan, mengutamakan dan mengabaikan hal yang sebenar. Kita dibuai dengan "Malaysia Boleh", lalu membolehkan apa-apa sahaja. Kita dihidang dengan "Cemerlang, Gemilang dan Terbilang" sehingga kita lupa siapa yang sebenarnya wajar dan harus sedemikian.
Kini, kita dibuka dengan ruang "1Malaysia" dengan prinsip "Rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan". Mungkin dalam perkiraan yang menjurus ke arah satu pandangan, keutamaan itu cukup minima maksudnya. Rakyat menjadi keliru tentang apa yang hendak diutamakan? Walhal dari semasa ke semasa, keadaan rakyat semakin menghimpit oleh pelbagai masalah dan cabaran.
Ini bukan maksud mempertikaikan slogan sebegini tetapi, sesudah negara merdeka hampir 54 tahun, kita masih menjadikan retorik sebagai mimpi indah yang membuai kita dengan seribu cerita enak. Ingatlah, kita bukan setakat punya negara bernama Malaysia, tetapi juga kita punya sejarah yang cukup banyak nama!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan