Rabu, 8 Julai 2009

KENAPA 2012?

Apabila sesuatu perkara mendambakan kehendak yang berbeza, banyak hal yang sukar dimengertikan. Tetapi dalam hal PPSMI, banyak hal yang tersurat secara nyata tentang prinsip dan pemahaman fenomenannya. Jurang memahami keperluan dengan kepentingan sering dikelirukan oleh mereka yang alang-alang keilmuannya.
Masih terdengar suara masyarakat yang kurang memahami isu ini. Sehingga ada yang merasakan satu kerugian apabila PPSMI dimansuhkan. Suara-suara sumbang ini sebenarnya dipengaruhi persekitaran yang walang, keliru dan kacau oleh pemesatan pemikiran dalam ruang yang sempit. Walhal, dunia ilmu mementingkan keilmuan yang wajar difahami dan ditekuni, bukan difasihkan tetapi kelu dalam pelestariannya.
Namun, persoalan masih sukar terbongkar, kerana hal yang sengaja dikalutkan iaitu mengapa harus 2012, dan bukan 2010? Tentu sahaja banyak alasan dan pendapat yang dilontarkan tetapi sewaktu pelaksanaannya tidak pula ada alasannya. Apakah ini pancingan terhadap rasa rakyat yang akan menjalankan tanggungjawabnya pada PRU 13?
Terpulanglah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan