Ahad, 19 April 2009

SEBUAH PENELITYIAN KARYA A.SAMAD SAID

MEMBINA NILAI POTENSI DIRI DALAM NOVEL KANAK-KANAK A. SAMAD SAID


“Perbezaan di antara manusia “biasa” dan manusia “genius” bukannya terletak pada gen, tetapi terletak pada diri manusia. Menurut pakar neurosains, manusia “biasa” dan manusia “genius” berbeza dari segi sejauh mana mereka berjaya menggunakan potensi otak secara berkesan untuk mencapai sesuatu matlamat. Sekiranya kita tahu mengawal kuasa minda, kita bukan sahaja mampu menjadi manusia yang lebih pintar tetapi juga lebih matang dan bijaksana”

Dr. Azlena Zainal dan Dr. Munir Shuib
( dalam buku “Meningkatkan Potensi Minda”)

1.0 PENGENALAN

Kemahiran berfikir pada umunya adalah satu kemahiran memproses minda bagi mencapai sesuatu tujuan. Setiap tindak dan kelakuan memerlukan daya fikir menjanakan peri tindak atau peri lakunya. Sekiranya, fikiran bercelaru, maka tindakan yang diambil pun turut bercelaru sifatnya.
Ini selaras dengan kenyataan Dewey (1933) yang mengaitkan berfikir dengan perilaku. Tegasnya, kemahiran berfikir adalah suatu aktiviti mengawal, menguasai dan menyesuaikan diri pada persekitaran yang sukar. Pelbagai takrifan berkenaan kemahiran berfikir. Setiap takrifan memberi penekanan berbeza.
Sebagai contoh, Mayer (1983) menyifatkan kemahiran berfikir sebagai kemahiran pengolahan operasi mental yang merangkumi pengetahuan, pengamatan dan penghasilan sesuatu. Ia adalah sesuatu aktiviti yang terarah kepada penyelesaian sesuatu masalah. Costa (1985) pula mengaitkan kemahiran berfikir dengan proses penerimaan rangsangan-rangsangan luar oleh minda melalui deria-deria.
Kalau kita meneliti pemikir besar seperti Edward de Bono, mereka mempunyai perspektif yang berbeza tentang definisi berfikir. Bagi Edward de Bono, konsep “masalah” memberi konotasi yang kurang baik. Masalah bermakna kewujudan suatu situasi atau keadaan yang sukar. Hal ini seakan menyempitkan pengertian berfikir dan seolah-olah berfikir hanya untuk menyelesaikan masalah.
Bagi Edward de Bono, berfikir bukan sekadar melibatkan penyelesaian masalah, tetapi juga melibatkan pencarian masalah dan penerokaan peluang-peluang yang baru, kemungkinan-kemungkinan baru serta penjanaan idea-idea baru. Oleh yang demikian, berfikir bagi Edward de Bono merupakan “alat” utama untuk menjana dan membina potensi diri manusia dalam usaha memenuhi persekitarannya.
Bahkan pertelagahan juga memberi dimensi dalam berfikir. Menurut Ainon dan Abdullah (2003) pemikiran kritikal iaitu berfikir secara suka bertelagah dan suka saling sangkal menyangkal yang mana mampu menjana keputusan yang baik seandainya pertelagahan tersebut disusuli dengan nilai intelektual.
Justeru, peranan membina daya fikir bukan sahaja melihat permasalahan sebagai tuntutannya tetapi juga memerlukan pelbagai dimensi yang mampu memberi dan menyumbang kepada kekuatan berfikir itu sendiri. Maka, daya fikir perlu dirangsang, diasah, dipertajam dan di cerdik pandaikan dalam korpus kehidupan untuk menilai tentang baik buruk dan betul salah.
Peranan sastera dilihat amat berkemampuan memberi rangsangan terhadap perkembangan daya fikir. Pertamanya, sastera merakam kehidupan dengan membuat penilaian tentang kehidupan dari sudut kebenaran. Kedua, sastera menjadikan kehidupan itu sebagai bahan garapan tentang makna sebenar yang dicari dalam kehidupan. Ketiga, sastera telah menyebatikan kebenaran itu sebagai yang hak dan perlu diperakukan. Lantaran itu, membaca dua buah novel kanak-kanak hasil karya A. Samad Said yang berjudul Bendera Merah Di Atas Bukit dan Jangan Ikut Jalan Ini, jelas membuka paradigma baharu dalam pengertian menjadikan sastera sebagai pemangkin membina potensi diri kanak-kanak.
Sebagaimana yang kita maklum, pengisian cuti sekolah menjadi satu perkara yang cukup menarik dan dinanti-nantikan oleh kanak-kanak. Itu pun terjadi dalam latar yang berlaku tahun 80-an dalam kedua-dua novel ini. Hal ini mungkin tidak terjadi dalam keadaan masa kini. Kanak-kanak seakan tidak mempunyai “cuti” sebagai pembinaan jati upaya berfikir secara neutral dan kreatif kerana kebanyakan kanak-kanak mengisi musim cuti sekolah mereka dengan menghadiri tuisyen atau “melekat” di depan komputer semata-mata.
Potensi inilah yang menjadi pokok perbincangan terhadap dua buah karya oleh sasterawan yang sememangnya maha dikenali dan diperakui kekuatan idea dan penceritaannya. Justeru, pembinaan nilai dalam potensi diri kanak-kanak menjadi asas untuk merangsang pembaca yang khususnya di kalangan kanak-kanak untuk berani mencuba, bersedia dengan permasalahan dan matang dalam melakukan tindakan.
Sebelum kita menyusuri perbincangan lebih lanjut tentang usaha membina nilai potensi diri yang terpancar dalam kedua-dua buah novel kanak-kanak ini, adalah lebih baik kita memperkatakan serbi sedikit tentang sinopsis kedua-dua buah novel kanak-kanak ini sebagai gambaran awal penceritaan. Walaupun secara lahiriahnya novel ini khusus kepada kanak-kanak, namun secara tersiratnya, banyak pengajaran yang boleh diambil oleh golongan ibu bapa dalam mempertingkatkan daya upaya mendidik kanak-kanak dalam konteks mesra keadaan.

2.0 BENDERA MERAH DI ATAS BUKIT

Novel Bendera Merah Di Atas Bukit merupakan novel kanak-kanak Siri Cerita Pengembara, terbitan Syarikat Buku Mahir Sdn. Bhd. Pada tahun 1986 yang mempunyai 75 halaman. Secara umumnya, konsep penceritaan berupa cerita-cerita pengembaraan yang dilalui oleh kanak-kanak dalam usaha membina upaya dan potensi diri mereka.
Kisah bermula dengan pertelagahan pendapat antara Majid dan Yahaya. Perancangan asal Majid, hendak bersampan di sungai dan Yahaya merancang untuk menyiasat pondok kosong. Masing-masing memberi pendapat tentang nilai dan keseronokan apabila melaksanakan kegiatan tersebut. Walaupun demikian, kedua-dua sekawan ini bersetuju agar Abu, yang mereka akui sebagai ketua untuk memutuskan apa yang perlu dilakukan bagi mengisi cuti musim cuti mereka kali ini.
Apabila kedua-dua sekawan itu mengemukakan cadangan mereka kepada Abu, secara murni Abu menyelesaikan masalah tersebut dengan mencadangkan agar mereka ke Tanjung Karang untuk berziarah ke rumah sahabat Abu yang bernama Rasyid. Alasan Abu, agar mereka boleh belajar tentang cara kehidupan orang di tempat lain.
Namun, perancangan asal mereka untuk berkunjung ke rumah Rasyid di Tanjung Karang tidak menjadi kenyataan setelah Abu mengambil keputusan menyiasat kes kecurian yang berlaku di kampung mereka. Cadangan Abu itu mendapat sokongan daripada kawan-kawannya. Hal tersebut menjadi isi cerita semakin membulat dan membesar dalam usaha mereka menyelesaikannya
Apa yang menarik dalam novel ini adalah, cadangan asal Majid dan Yahaya untuk bersampan di sungai serta menyiasat pondok kosong dilaksanakan. Episod demi episod tersebut membawa penceritaan yang menggugah rasa pembaca mencari penyelesaian. Seakan pembaca turut serta dalam penyiasatan tersebut. Mencari dan meneka. Menilai dan meneliti.
Secara psikologinya, pembaca khususnya kanak-kanak terbawa-bawa dalam alam penyiasatan mereka. Abu dan kawan-kawannya mula mencari punca, perkara yang aneh berlaku di kampung dan kehadiran orang asing di kampung menjadi penilaian dan penelitian mereka. Adegan penyiasatan mereka menjadi cukup menarik dengan penggunaan bahasa yang mudah dan sesuai dengan aras bahasa kanak-kanak.
Unsur suspens, perasaan luar jangka dan penyelesaian penceritaannya menjadikan pembaca agak terbuai dengan konflik diri kerana adanya timbul teka teki siapakah yang melakukan kecurian di kampung Abu. Akhirnya pembaca dibawa menemui jawapan yang tidak dapat dijangkakan oleh pembaca secara langsung. Hal ini menimbulkan kepuasan membaca cerita penyiasatan kanak-kanak.

3.0 JANGAN IKUT JALAN INI

Novel “Jangan Ikut Jalan Ini” seakan kesinambungan kepada cerita “Bendera Merah Di Atas Bukit”. Novel yang juga menjadi salah satu pengisahan dalam Siri Cerita Pengembara, terbitan Syarikat Buku Mahir Sdn. Bhd ini di terbit pada tahun 1987 ini mempunyai 67 halaman. Persamaan watak, bentuk cerita dan fokus pengisahan turut mengisi latar bagi musim cuti sekolah. Justeru, “Jangan Ikut Jalan Ini” merupakan novel kanak-kanak yang turut memaparkan kegiatan dilakukan waktu cuti sekolah.
Namun, dalam novel ini Abu dan kawan-kawannya membuat pengembaraan yang lebih berani dan mencabar. Pertama, tempat yang mereka cuba terokai adalah tempat asing atau bukan tempat mereka sendiri. Kedua, mereka terpaksa berdepan dengan orang dewasa untuk memenuhi kehendak mereka iaitu Wak Salim bagi menyatakan hasrat mereka dan yang ketiga, mereka sanggup mengharungi perjalanan pengembaraan mereka walaupun jelas menerima amaran awal.
Cadangan asal mereka untuk ke Pertak mengikut Wak Salim dengan hasrat melihat pemuda pemudi belajar seni, kerana kononnya di situ ada yang belajar drama, menjahit, menari dan sebagainya bertukar tujuan. Mereka memutuskan untuk mengembara melihat air terjun. Namun, dalam perjalanan mereka untuk ke temapt air terjun, mereka menemui pelbagai halangan. Halangan demi halangan inilah menjadi inti cerita pengembaraan mereka kali ini.
Halangan pertama yang mereka terpaksa tempuhi untuk ke tempat air terjun nanti adalah wujudnya orang gila. Namun, Abu sebagai ketua kumpulan teruja untuk mengetahui tentang orang gila tersebut. Lantas mereka membuat keputusan untuk berdepan dengan keadaan berkenaan. Halangan kedua pula, semasa mereka dalam perjalanan ke tempat air terjun ada dua kejadian yang menyebabkan mereka membatalkan hasrat mereka untuk meneruskan perjalanan ke tempat air terjun tersebut.
Pertama, Esah telah tergelincir ketika melalui batu dan kakinya berdarah. Kedua sewaktu mereka berhenti rehat, muncul bebayang budak yang tidak diketahui datangnya. Ketika mereka asyik mengejar budak berkenaan, bekal mereka pula yang dicuri. Melihat kejadian kaki Esah berdarah dan bekal mereka telah dicuri, mereka mengambil keputusan kembali ke rumah.
Keesokkan harinya, mereka meneruskan usaha untuk ke tempat air terjun. Dalam perjalanan tersebut, mereka menemui kata-kata amaran yang tertulis pada sebuah batu besar. Kata-kata amaran “Jangan Ikut Jalan Ini” membuat Abu dan kawan-kawwannya semakin bersemangat untuk meneroka dan mencari jawapan tentang tempat tersebut.
Dalam usaha mereka meneruskan perjalanan mereka, Abu dan kawan-kawannya menemui sebuah rumah besar yang kosong. Ada pondok kecil bersebelahannya. Keadaan tersebut semakin menaikkan semangat mereka. Akhirnya mereka bersetuju untuk menyiasat tentang rumah besar dan pondok kecil itu. Akhirnya mereka menemui dan menangkap budak yang mencuri bekal mereka tempoh hari.
Penemuan Rosli, budak yang mencuri bekal mereka telah mencetuskan satu pengisahan lain. Rosli yang tiada lagi mempunyai ibu bapa, hanya tinggal dengan datuknya. Kehidupan yang daif Rosli dan datuknya telah menginsafkan Abu dan kawan-kawannya. Pelawaan datuk Rosli kepada mereka untuk makan tengah hari bersama disambut mesra oleh Abu dan kawan-kawannya. Di samping itu datuk Rosli bercerita tentang tempat berkenaan.
Kesan pertemuan itu telah membuka hati Abu dan kawan-kawannya untuk membantu Rosli dan datuknya. Walaupun pengembaraan mereka kali ini untuk melihat air terjun tidak kesampaian, namun Abu dan kawan-kawannya merasakan bahawa pengalaman mengetahui tentang kesusahan dan kepayahan menjadikan mereka lebih matang. Inilah mesej paling besar dalam “Jangan Ikut Jalan Ini”

4.0 MEMBINA NILAI POTENSI DIRI

Dalam usaha membina nilai potensi diri, seseorang memerlukan kekuatan dari segi mental, fizikal, emosi dan spiritual. Kekuatan mental terjana melalui kemahiran berfikir iaitu ilmu. Hal ini paling asas. Kekuatan fizikal pula memerlukan badan dan fikiran yang sihat. Kekuatan emosi terpupuk melalui kematangan menilai dan kekuatan spiritual tersemai dengan nilai kepercayaan.
Keempat-empat elemen yang mendasari atau mendukung nilai potensi diri ini, wujud melalui psikologi sosial, konsep kendiri, pembentukan sikap dan pemikiran positif. Keempat-empat elemen ini melingkari nilai potensi berdasarkan daya upaya individu itu sendiri. Terpulang kepada individu menjadikan dirinya sebagai apa.
Melalui penelitian ini, kita cuba menjadikan karya sastera sebagai satu proses rangsangan minda kepada pembaca bagi menimbulkan kesan positif dan seterusnya membina nilai potensi diri pembaca. Kesan tersebut sudah tentu memberi pulangan berguna sebagai seorang pembaca, selaras dengan peranan sastera yang memanusiakan manusia.

4.1 Psikologi Sosial

Psikologi sosial menumpukan perhatian terhadap tingkah laku sosial manusia. Tumpuan utamanya adalah untuk memahami mengapa dan bagaimana manusia bertingkah laku, berfikir dan merasakan di dalam situasi yang melibatkan kehadiran orang lain sama ada secara nyata ataupun secara simbolik. Menurut Albrecht (1987) psikologi sosial ialah suatu bidang yang cuba memahami dan menerangkan bagaimana fikiran, perasaan dan tingkah laku individu dipengaruhi oleh jangkauan, khayalan ataupun kehadiran orang lain bersamanya..
Kesan ini jelas terpapar dalam dialog antara Rukiah, Yahaya dan Majid dalam halaman dua, novel “Bendera Merah Di Atas Bukit”. Pertikaian tentang jangkauan dan khayalan menimbulkan suatu perbahasan tentang kebiasaan yang mungkin mempunyai keluarbiasaannya. Perhatikan dialog tersebut;

“Buat apa?” Rukiah pernah membantah
“Kita tengok keadaan sungai” jawab Majid
“Macam kita tak pernah tahu tentang sungai pula,” kata Yahaya pula
“Memang kita tahu tapi setakat mana? Kita tak tahu apa sebenarnya ada disekelilingnya. Kita hendak tahu semua itu. Lagi pula kita nak biasakan berjiwa pengembara sedikit,” kata Majid

(Bendera Merah Di Atas Bukit, halaman 2)

4.2 Konsep kendiri

Konsep kendiri ialah gambaran sikap, kepercayaan, nilai, keinginan, tanggapan dan harga diri. Ia penting dalam menentukan personaliti seseorang. Ini penting kerana konsep kendiri yang positif atau negatif tidak terbentuk secara warisan. Menurut Worchel (2000) kepercayaan yang dibentuk sejak kecil adalah manifestasi zahir seseorang individu itu apabila ia dewasa kelak.
Azizi (2005) juga menegaskan bahawa Rogers menjelaskan bahawa konsep kendiri bermaksud definisi diri yang kita berikan kepada diri kita secara sedar apabila menggunakan perkataan saya, iaitu ia adalah suatu gambaran persepsi kendiri yang tersusun serta dapat dibawa ke peringkat sedar. Pembawan ini termasuklah kita berdepan dengan individu lain dalam memutuskan kehendak bersama.
Berdasarkan kedua-dua kenyataan tersebut, jelas bahawa konsep kendiri bukan sahaja melihat upaya dirinya tetapi juga menjadikan persekitarannya sebagai dorongan dan sokongan mempertingkatkan nilai konsep itu sendiri. Ini jelas dipaparkan oleh A. Samad Said dalam novel kanak-kanaknya “Jangan Ikut Jalan Ini”. Perhatikan penceritaan dan dialog tersebut;
“Jadi, kita mesti selidik sendiri,” kata Majid
“Saya setuju. Jangan lengah-lengah lagi. Kalau sesat ada kompas ni,” kata Yahaya.

Seperti biasa Abu tidak akan puas hati dengan mereka berkata setuju sahaja. Dia ingin melihat tangan yang diangkat sendiri. Dia menyuruh mereka mengangkat tangan tanda setuju. Majid dan Yahaya mengangkatnya penuh yakin. Munir, Rukiah dan Esah mengangkat perlahan-lahan, kemudian lurus tangannya. Cuma Zaitun yang masih ragu-ragu, tetapi akhirnya mengaangkat tangan separuh bengkok.

“Kalau gitu kita ikut jalan penuh semak,” kata Abu, mula bangun.

Kawan-kawan lain pun kemudiaannya bangun berpandangan sesama sendiri, ada yang yakin, ada yang ragu-ragu. Munir sendiri lebih ragu-ragu, walaupun dia selalu pergi ke tempat air terjun itu bersama kawan-kawannya. Tetapi di dalam kumpulan Abu ini dia akan jadi pemandunya, dan dia juga yang akan menjadi ketua nombor dua. Sebagai ketua, dia mesti menjadi teladan – dia mesti berani dahulu. Dia pun menegakkan badannya, membesarkan sedikit dadanya.
(Jangan Ikut Jalan Ini, halaman 36-37)


4.3 Pembentukan Sikap

Sikap adalah sesuatu yang dipelajari melalui pengamatan, pendengaran dan pengalaman. Dengan kata lain, sikap adalah tindakan dan tingkah laku diri berlandaskan cara fikir seseorang individu. Dua orang yang mempunyai cara fikir yang berbeza akan bertindak balas secara berbeza juga terhadap sesuatu peistiwa atau persekitaran. Cara fikir merubah tingkah laku seseorang dan mempengaruhi sikap seseorang. Cara fikir sebenarnya dipelajari dan ditiru.
Pada umumnya, para sarjana bersetuju bahawa sikap merupakan faktor penting dalam menentukan kejayaan seseorang dalam kehidupannya. Menurut Brecht (1996) pembentukan sikap berdasarkan kehendak yang wujud dalam minda yang lazimnya berupa angan-angan dan impian. Angan-angan dan impian ini akan bertukar menjadi bentuk aspirasi, cita-cita, niat dan wawasan apabila disertai oleh keazaman mencapai atau memperoleh sesuatu. Keberanian itu perlu kerana ia adalah pendorong kepada perubahan tingkah laku.
Hal ini juga digambarkan oleh A. Samad Said dalam novel kanak-kanaknya “Bendera Merah Di Atas Bukit” dan “Jangan Ikut Jalan Ini”. A. Samad Samad menyedari bahawa pembentukan sikap dalam watak kanak-kanak dalam kedua-dua novel ini, ditekuni melalui nilai angan-angan yang kemudiannya diterjemahkan menjadi cita-cita. Perhatikan dialog dan penceritaan yang mengemukakan nilai pembentukan sifat.
“Kita tak mau seronok,” kata Yahaya
“Kita nak jadi mata-mata gelap, kita nak jadi pengembara sedikit. Itulah semangat yang perlu ada.”
“Bukanlah pula ertinya bersampan di sungai tu tak boleh jadi mata-mata gelap dan pengembara pula,” kata Majid
“Awak tak dengar cerita Robinson Crusoe? Kita nak jadi macam itulah”

(Bendera Merah Di Atas Bukit; halaman 5)

Abu mengharapkan Zaitun tidak akan merasa rugi mengikut mereka, sebab tujuan mereka ialah menyelidik dan mencatat sesuatu yang benar. Kalau ini sudah dapat ditanam di dalam jiwa anak muda, menurut Cikgu Musa, anak muda tidak harus takut, selagi tidak diuji keberaniannya, menurut Cikgu Musa lagi.

(Jangan Ikut Jalan Ini; halaman 38)

“Nampaknya kita semua ni semakin berani pula sekarang,” kata Abu.
“Baguslah kalau gitu. Tapi ingat-ingat. Berani saja pun tak boleh. Kita terpaksa berfikir-fikir juga. Kalau berani membuta-tuli kata orang tua-tua, segala usaha akan sia-sia juga”

(Jangan Ikut Jalan Ini; halaman 46)

4.4 Pemikiran Positif

Pemikiran positif memberi nilai hasil yang juga positif. Positif di sini bukan sahaja menyentuh soal berfikiran secara positif tetapi juga merangkumi emosi yang positif. Dalam konteks berfikir positif, penerimaan dan penilaian selalunya menentukan kesan yang baik. Walaupun yang terpapar agak negatif sifatnya, namun impak positif diambil kira sebagai keutamaan.
Berlainan pula dengan konsep emosi yang positif. Secara umumnya, berfikir dan emosi terjalin dalam dimensi yang sama dalam konteks pemikiran positif. Tetapi bagi memudahkan perkaitan dengan teks yang diperbincangkan, emosi yang positif ada hubung kait dengan soal Emotional Intelligence atau Kebijaksanaan Emosi. Ini penting dalam membuat penyesuaian tentang fikiran dan emosi.
Menurut Lupton (1998) emosi adalah fenomena yang terbentuk, dialami dan diinterpretasikan melalui proses-proses sosial dan budaya. Dalam kata lain, emosi terbentuk melalui pengalaman yang terhasil daripada interaksi kita dengan orang lain dalam konteks sosial yang pelbagai. Sedangkan fikiran yang kita anggap kecerdasan intelek menurut Mohd. Azhar (2003) sebagai kecerdasan otak atau merujuk kepada kemampuan otak berfikri, memahami dan mentafsir.
Menurut Costa dan Lowery (1989) daya fikri itu adalah sesuatu aktiviti yang abstark dengan mengambil kira penilaian emosi. Justeru, tegasnya, beberapa ciri yang membentuk pemikiran positif ialah;
(i) reflektif iaitu individu berfikir tidak terburu-buru,
(ii) fleksibel iaitu individu yang suka menerokai kemungkinan-kemungkinan, alternatif-alternatif dan pilihan-pilihan,
(iii) suka mencari masalah iaitu individu yang suka mengenal pasti masalah
(iv) suka menyelesai masalah iaitu individu yang berminat menyelesaikan masalah secara berdikari tanpa mudah menyerah kalah
(v) membuat pengesanan diri iaitu individu yang berfikir tentang berfikir
(vi) penggunaan bahasa yang tepat iaitu individu yang cekap berfikir tepat dan lengkap
(vii) pemindahan pengetahuan kepada situasi baru iaitu individu yang mampu mengaplikasikan pengetahuan dalam situasi semasa
(viii) penggunaan pengetahuan lama dan pengalaman iaitu individu yang mampu dan mahir menggunakan pengetahuan dan pengalaman lama dengan mengaitkan dengan pengetahuan dan pengalaman baru.

Pemikiran positif merupakan elemen yang paling banyak terpapar dalam kedua-dua novel kanak-kanak A. Samad Said ini. Selaras dengan tujuan membina nilai potensi diri di kalangan kanak-kanak waktu itu, A. Samad Said berjaya mengemukakan karya yang memenuhi keperluan semasa. Sebagai contoh, akan diperturunkan beberapa bahagian novel kanak-kanak “Bendera Merah Di Atas Bukit” dan “Jangan Ikut Jalan Ini” untuk diteliti. Aspek pemikiran positif bagi membina pengetahuan, pengalaman, kesepakatan, kesatuan dan keharmonian jelas dipaparkan dalam dialog dan penceritaan berkenaan;
“Kita harus tahu bagaimana orang lain hidup. Kita ni asyik banyak menengok motokar dan bas sahaja,” kata Abu

(Bendera Merah Di Atas Bukit; halaman 13)

Saya setuju dengan pelawaan awak untuk ke Tanjung Karang. Saya memang tidak tahu benar hidup orang-orang di situ. Saya ingin belajar. Ingat kata guru Ilmu Alam kita? Katanya, kita semua perlu belajar tentang hidup orang-orang di sekeliling kita.

(Bendera Merah Di Atas Bukit; halaman 17)

“Sekali lagi saya kata, jangan bergaduh. Saya tahu awak bertiga semuanya buat kerja. Saya suka kita semuanya buat kerja. Kalau dengan cara ini, apa yang kita inginkan akan tercapai. Bersatu kita teguh...”

“Bercerai kita runtuh,” sambut Yahaya, Majid dan Rukiah

(Bendera Merah Di Atas Bukit; halaman 18)

“Kalau tidak berunding boleh , Kiah. Tapi kerja tidak teratur. Kita berunding untuk bersatu, untuk cari jalan bersatu,” kata Abu

(Bendera Merah Di Atas Bukit; halaman 19)

Banyak juga buku detektif yang dia baca dan barangkali dia boleh menggunakan pelajaran-pelajaran yang didapat dari buku tersebut.

(Bendera Merah Di Atas Bukit; halaman 22)

“Awak semua begitu percaya akan berjaya. Baguslah. Tapi saya tidak begitu yakin. Biar pun begitu janganlah ini melemahkan hati pula. Kalau kita tidak berjaya, kita tidak akan berhenti. Kita akan terus berusaha. Rajin dan tekun itu, kata orang tua-tua, tangga kejayaan.”

(Bendera Merah Di Atas Bukit; halaman 32)

“Kita tak mahu lambat-lambat. Segala janji mesti ditepati. Kita tak mahu buang masa. Masa itu emas.”

(Jangan Ikut Jalan Ini; halaman 2)

“Berapa kali sudah saya kata; belajar bertanya. Malu bertanya sesat jalan kata orang tua-tua,” kata Majid

(Jangan Ikut Jalan Ini; halaman 3)

“Nampaknya kenalah kita pakai suara terbanyak,” kata Abu.
“Muafakat tu berkat, kan?”

(Jangan Ikut Jalan Ini; halaman 6)

“Jangan khuatir,” kata Yamin, tersenyum.
“Kalau jalan cermat-cermat, kalau jalan ikut peraturan, kita akan selamat.”

(Jangan Ikut Jalan Ini; halaman 25)

“Kita tak boleh buang masa,” kata Abu.
“Ada peluang belajar, kita belajar. Biar sedikit pun, kita belajar.”
“Dalam tidur pun kita mesti cari ilmu,” kata Yahaya ketawa.

(Jangan Ikut Jalan Ini; halaman 26)

5.0 PENUTUP

Membina nilai potensi diri, khususnya di kalangan kanak-kanak menjadi tanggungjawab bersama. Dalam hal ini, kita harus melihat dan menilai kembali peranan sastera sebagai wahana ke arah tersebut. Sastera tidak harus berdiri sebagai satu seni semata-mata tetapi harus berpijak sebagai pemangkin mencetuskan nilai baharu dalam horizon pemikiran.
Sasterawan seperti A. Samad Samad telah melakukannya melalui novel kanak-kanaknya “Bendera Merah Di Atas Bukit” dan “Jangan Ikut Jalan Ini”. Walaupun sasaran jelas kepada kanak-kanak, usaha ini harus diperkembangan ke peringkat remaja dan dewasa. Keperluan ini selaras dengan perkembangan semasa yang cukup mendesak perubahan sama ada sosial mahupun budaya generasi masa kini.
Apapun, usaha memperlihatkan novel kanak-kanak ini melalui nazrah motivasi yang berpaut pada nilai potensi diri sebagai satu permulaan. Sudah tentu banyak berlaku kelompongan serta kelemahan dari segi penerapanya. Namun, kita masih percaya bahawa sastera seperti yang dilahirkan oleh A. Samad Said melalui novel kanak-kanak ini harus dilihat dalam kasus yang besar dan penuh pengertiaan.
Usaha ini penting, agar generasi yang kita bina hari ini mempunyai kekuatan bukan sahaja mental, fizikal, emosi dan spiritual tetapi juga mempunyai kekuatan berdepan dengan nilai dan cabaran semasa. Mungkin apa yang terpapar pada tahun 80-an tidak sehebat apa yang didepani generasi kita pada alaf 21 ini. Justeru, kita makmurkan sastera sebagai perintis membina nilai potensi diri. Walllahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan