Rabu, 22 April 2009

PEMIKIRAN DALAM SAJAK

Apabila menghasilkan puisi, perkara utama yang perlu diberi perhatian adalah bahasanya. Ini selaras dengan pandangan sarjana barat yang mengatakan bahawa puisi merupakan “kata-kata terpilih dalam susunan terbaik”. Namun, kenyataan ini harus dilihat dari segi sudut yang lebih luas. Menurut Muhammad Haji Salleh, puisi bukan sahaja merupakan kata-kata terpilih dalam susunan terbaik tetapi juga merupakan paparan pemikiran yang bersalut perasaan.
Apakah pemikiran dalam puisi? Hal ini telah banyak kali diperkatakan oleh beberapa pengulas sebelum ini. Sekadar untuk mengingat kembali, harus difahami bahawa pemikiran dalam penulisan adalah gagasan idea tentang sesuatu yang hendak kita tulis. Tiada seorang pun menulis dalam kekosongan. Semuanya ada niat atau gagasan yang hendak dinyatakan. Besar atau kecil pemikiran itu menjadi soal kedua.
Apa pula perasaan dalam puisi? Perkara ini juga sudah acap kali disentuh oleh pengulas sebelum ini. Mungkin ada yang belum memahami “perasaan” dalam puisi secara tuntas namun secara asas mungkin sudah ramai yang mempraktikkannya sama ada secara sedar atau tidak. Perasaan dalam puisi penting sebagai pancaran “rasa” seseorang penulis terhadap pemikiran yang hendak diluahkan. Pemikiran yang terhasil dalam puisi, tanpa pengolahan perasaan dalam puisinya akan menjadikan puisinya kaku dan tiada rasa. Ini yang sering terjadi apabila penulis muda menghasilkan puisi.Bagaimana melahirkan puisi yang mempunyai pemikiran dan perasaan melalui kata-kata terpilih dalam susunan terbaik? Mari kita sama-sama perhatikan 3 buah puisi yang dihasilkan oleh penulis muda yang barangkali dapat memberi sedikit gambaran kepada kita tentang peranan “pemikiran” dan “perasaan” melalui kata-kata terpilih dalam susunan terbaik bagi sesebuah puisi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan