Selasa, 27 Oktober 2009

BAHASA MELAYU KU...

Meminjam kata-kata Rais Yatim ..." pada pagi ini, setelah luput 52 tahun merdeka, kita masih berada di DBP sambil mengulangi seruan-seruan lama, ungkapan-ungkapan lama dan mengamalkan perlakuan-perlakuan lama. Kita masih berkempen bahasa kebangsaan; kita masih mengeluarkan dengusan dan kadangkala kata-kata perli dan sinis, kenapa bahasa Melayu tak begitu dan tak begini. Kadang-kadang kita masih bersuara seolah-olah kita belum merdeka..."
Menghayati kata-kata itu, banyak tafsir yang mampu mengugah pemikiran kita. Kenapa ya? Pertanyaan inilah yang tidak pernah ada jawapannya. Banyak perkara dan persoalan dibiar bergentayangan menjadi angin senja, akhirnya kita dimomokkan dengan slogan dan kempen yang tiada kesudahannya.
Mungkinkah benar kita belum merdeka? lantas kita dipertikaikan dari pelbagai segi, termasuk memaknakan perpaduan, dan akhirnya jua, wujudlah slogan SATU MALAYSIA, walhal, perlembagaan 152 jelas menjadikan BAHASA MELAYU sebagai bahasa pemersatu dan perpaduan di Malaysia sejak dahulu lagi. Kenapa ya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan